ازمون املا

 

آزمون املاء از درس رهایی از قفس ( پنجم ) 

فرصتی برای آموزش بیش تر

[ چهارشنبه نوزدهم آذر 1393 ] [ 19:35 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

دانلود کتب جدیدالتالیف کلاس چهارم

[ چهارشنبه چهاردهم آبان 1393 ] [ 18:56 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

دانلود تمرین املا

دانلود تمرین املای درس اول فارسی پایه چهارم رو تصویر کلیک کنین.

 

[ پنجشنبه هشتم آبان 1393 ] [ 21:39 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

انواع املا

املای تصویری

الف) تصاویر نیمه مجسم: از دانش آموزان می خواهم واژه های متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند و سپس با آن ها جمله بسازند.

ب) اجسام مجسم: تعدادی از وسایلی که نوشتن کامل آن را آموخته اند روی میز می چینیم تا به صورت فردی و یا با مشورت هم و به صورت گروهی املای آن وسایل را بنویسند و با آنها جمله بسازند.

در ادامه مطلب ببینید.


ادامه مطلب
[ جمعه بیست و چهارم آبان 1392 ] [ 9:30 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

تجارب عملی


تجارب عملی جهت تقویت املای دانش آموزان

مهارت نوشتن، سخت ترین مهارت در میان مهارت های زبانی است، زیرا به هماهنگی ذهن، زبان، دست و چشم نیازمند است. پس باید به آن بیشتر بها داد.


ادامه مطلب
[ جمعه بیست و چهارم آبان 1392 ] [ 9:28 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

متن درس آزاد - درس 19

جهت استفاده ی همکاران محترم

عید نوروز  

 

ما ایرانیان هرساله و درهرجای دنیا که باشیم  و درآخرین روزهای اسفند ماه به استقبال بزرگ ترین ومهم ترین عید باستانی خود یعنی عید نوروزمی رویم . مادران خانه تکانی می کنند اسباب واثاثيه ی کهنه را دورمی ریزند. سبزه ی عید می کارند وبرای بچه ها لباس نو می خرند. به روزهای پایانی سال هم که نزدیک می شویم ٬ مراسم دیگری مانند چهارشنبه سوری وپنج  شنبه ی آخر سال را برگزار می کنیم .

در کتاب های كهن و تاریخی کشورمان آمده است که برای اولین بار یکی از پادشاهان ایرانی  به نام جمشید در هفت هزار سال پیش روز اول فروردین را نوروز (یعنی روز نو) اعلام کرد و از همه ی مردم خواست این روز بزرگ را جشن بگیرند .

از امام صادق (ع) نیز نقل است که : خداوند  در روز اول فروردین کره ی زمین را آفرید و حضرت آدم را خلق کرد ٬ آفتاب نیز برای اولین باردر اين روز به زمین تابید و به آن نور و انرژی بخشید و  خداوند به گیاهان هم دستور رویش داد . عید غدیرخم نیز در این روز بوده و ظهور امام زمان (عج) نیز در این روز مبارک و خجسته خواهد بود .

 با نزدیک شدن به واپسین دقایق سال و لحظه ی آغاز تحویل سال نو همه ی اهل منزل دور سفره ی هفت سین – هفت چیزرا که اول آنها با ((سین)) شروع می شود – می نشیننم و دعای  مخصوص تحویل سال نو را می خوانیم . با تحویل  شدن سال نو ٬ افراد خانواده فرا رسیدن این عید بزرگ و باستانی را به یکدیگر تبریک می گوییم و به خانه ی همسایگان و افراد بزرگ تر مانند پدر بزرگ ها یا مادر بزرگ ها می رویم و  به آن ها نیز آغاز رویش دوباره زمین و نو شدن سال را تبریک می گوینم . بزرگ تر ها نیز برای به یاد ماندن و شیرین تر شدن این روز های بزرگ و کهن به بچه ها ((عیدی)) می دهند و این جشن و سرور را تا سیزدهم نوروز ادامه می دهیم .

 در سیزدهمین روز از این عید بزرگ هم همه ی خانواده های ایرانی در هر جای کره ی زمین که باشند به دامان طبیعت می رویم و ارزانی نعمت خدا را در رویش دوباره گیاهان و سرسبزی طبیعت گرامی می داریم .

 البته این جشن کهن نیز در بیشتر کشورها ي همسایه ایران (که در زمان های گذشته قسمتی از ایران بوده اند) نیز به همین شکل بر گزار می گردد . بسیاری از شاعران و دانشمندان ایرانی مانند ابوریحان بیرونی و فردوسی و سعدی و... از مهم و کهن بودن این عید بزرگ در دیوان شعرها و کتاب های علمی خود نام برده اند ٬ لذا وظیفه ی ما به عنوان یک ایرانی حفظ و انجام این مراسم ها می باشد ٬ تا مبادا این سنت چندین هزار ساله کهن و مبارک به دست فراموشی سپرده شود .

 ساقیا آمدن عید مبارک بادت   *  وان مواعید که کردی نرود از یادت   ( حافظ )


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم اسفند 1390 ] [ 20:2 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

دو کاج

 

حتما شعر زیبای دوکاج از جواد محبت را به خاطر دارید:

در كنار خطوط سیم پیام خارج از ده دو كاج روئیدند
سالیان دراز رهگذران آن دو را چون دو دوست میدیدند

یكی از روز های سرد پاییزی زیر رگبار و تازیانه باد
یكی از كاج ها به خود لرزید خم شدو روی دیگری افتاد

گفت ای آشنا ببخش مرا خوب درحال من تامل كن
ریشه هایم زخاك بیرون است چند روزی مرا تحمل كن

كاج همسایه گفت با تندی مردم آزار از تو بیزارم
دور شو دست از سرم بردار من كجا طاقت تورا دارم

بینوا راسپس تكانی داد یار بی رحم و بی مروت او
سیمها پاره گشت و كاج افتاد برزمین نقش بست قامت او

مركز ارتباط دید آن روز انتقال پیام ممكن نیست
گشت عازم گروه پی جویی تا ببیند كه عیب كار از چیست

سیمبانان پس از مرمت سیم راه تكرار بر خطر بستند
یعنی آن كاج سنگدل را نیز با تبر تكه تكه بشكستند

اما شعر جدید : زیبا و پرمحتوا

شاعر: همان محمد جواد محبت

 در كنار خطوط سیم پیام خارج از ده دو كاج روئیدند

سالیان دراز رهگذران آن دو را چون دو دوست می‌دیدند

روزی از روزهای پائیزی زیر رگبار و تازیانه باد

یكی از كاج ها به خود لرزید خم شد و روی دیگری افتاد

گفت ای آشنا ببخش مرا خوب در حال من تأمل كن

ریشه‌هایم ز خاك بیرون است چند روزی مرا تحمل كن

كاج همسایه گفت با نرمی دوستی را نمی برم از یاد

شاید این اتفاق هم روزی ناگهان از برای من افتاد

مهربانی بگوش باد رسید باد آرام شد، ملایم شد

كاج آسیب دیده ی ما هم كم كمك پا گرفت و سالم شد

میوه ی كاج ها فرو می ریخت دانه ها ریشه می زدند آسان

ابر باران رساند و چندی بعد ده ما نام یافت كاجستان

[ شنبه بیستم اسفند 1390 ] [ 19:59 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

چند نمونه بازخورد در ارزشيابي توصيفي

بازخوردویژه ی دانش آموزانی که موفق بوده اند:

1

از این که می بینم در نوشتن تکالیف دقت می کنی خوش حالم. 

۲

امروز تلاش وکوشش شما خوب بود.

 

۳

منتظر کارهای زیبای دیگر شما هستم.

 

4

ای(دختر)(پسر)مؤدّب                 کارت هست مرتّب

 

5

امروز از کارت لذّت بردم.

 

6

پروانه ی قشنگم! از این که در نوشتن اعداد موفق بودی لذّت بردم.

 

7

امید آینده! از این که در پاسخ دادن به جمع اعداد توانایی داری سپاس

گزارم.

 

در ادامه مطلب ببينيد.

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیستم آذر 1390 ] [ 18:57 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

محاسن و معايب ارزشيابي توصيفي

محاسن و معايب ارزشيابي توصيفي

با توجه به اين كه ارزشيابي وسيله‎اي است براي تعيين هدف‎هاي معلم

 به منظور تدريس، و هم وسيله‎اي براي ايجادانگيزه بيشتر

 در  يادگيري دانش‎ آموزان است. به عبارت ديگر در نظر

 گرفتن ايام خاصي براي ارزشيابي و تعيين نمرة حاصل از آن، ملاك

 يادگيري فرد درطول دورة آموزش جايز نيست. متأسفانه در جامعة ما

 ارزشيابي فقط براي قضاوت در اين مورد به كار مي‏رود كه چه كسي

 ضعيف است و چه كسي قوي و چه كسي مي‎تواند به پاية بالاتر برود.

لذا در ارزشيابي نوين، آموزگار طراح و راهبر آموزشي است و تنها به

 عنوان امتحان گيرندة سنتي مطرح نيست.


ادامه مطلب
[ جمعه هجدهم آذر 1390 ] [ 17:29 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

نمايش خلاق

بيشتر فعاليت هاي نمايشي در کتاب فارسي چهارم ابتدايي بازي هاي نمايشي است .که به دو شکل

 صامت که پانتوميم ناميده مي شود ، تصوير افکار ، احساسات و عواطف بر روي صورت و اندام هاي بدن به

 ويژه دست ها تجلي پيدا مي کند .

نوع ديگر همايش با گفت وگو همراه است که در آن روندي داستاني دنبال مي شود . بازيگران با حرکت

 نمايشي و گفت و گو ها حوادث و شخصيت هاي داستان را بهگونه اي مجسم مي کنند تا هم داستان را به

 اجرا در بياورند و هم بتوانند در بيننده تاثير لازم را بگذارند .

در هر کدام از گونه هاي نمايشي و در صورت زياد بودن تعداد دانش آموزان ، عده اي به عنوان بازيگر انتخاب

 شده ودر مکاني معين نقش ها به آن ها واگذار مي شود تا نمايش را اجرا کنند .

در ادامه مطلب ببينيد


ادامه مطلب
[ سه شنبه هشتم آذر 1390 ] [ 21:28 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

روش هاي مطالعه توسط ذانش آموزان

در ادامه مطلب روش مطالعه ی صحیح دانش آموزان در کلاس درس و منزل پیشنهاد شده است.بهتر است شما هم در ابتدای سال  دانش آموزان خود را با این روش هاآشنا کنید


ادامه مطلب
[ چهارشنبه پانزدهم دی 1389 ] [ 21:41 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

چگونه انشا بنويسيم؟

براي اين که با تعدادي از روش هاي انشا نويسي آشنا شويد به قسمت ادامه مطلب مراجعه کنيد.


ادامه مطلب
[ یکشنبه پنجم دی 1389 ] [ 14:47 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

روش هاي آموزش املا

 

۱-گاه برای بعضی دروس می توان یک متن معلم ساخته آماده کرد که حاوی جملاتی باشد از کلمات مشکل ساز درس قبل و درس جدید و کلمات سازنده ی متن املا قبلاً تدریس شده باشند. سپس متن را روی تابلو می نویسیم و معلم یک بار با صدای بلند از روی آن می خواند و دانش آموزان با دقت به تلفظ معلم گوش می دهند.سپس متن املا را از روی تابلو پاک کرده و معلم متن املا را به صورت گروه های اسمی و فعلی کامل (نه به صورت کلمه کلمه)قرائت می کند و دانش آموزان می نویسند.در آخر تصحیح و خطای املایی کلاس را جمع بندی می کند .بدین ترتیب که غلط ها را روی تخته می نویسد.(بدون ذکر نام دانش آموز) و اگر غلطی تکرار شده بود جلوی آن علامت می زند.

2-روش دیگر استفاده از املای سفره ای است که باعث تنوع ،شادی و نشاط در زنگ املا می شود .برای این کار به نمازخانه می رویم .به هر گروه سفره ی یک بار مصرف داده اعضای گروه دور سفره نشسته و متن املا را می نویسند .سپس هر گروه با گروه دیگر جای خود را عوض کرده و املاهای یکدیگر را صحیح می کنند(با نظارت آموزگار).گاه سفره ها را به دیوار کلاس می زنیم و گاه املا هر یک را چیده و هر کس املای سفره ای خود را با شور و نشاط به خانه می برد.

3- گاه می توان کلماتی از درس را که مشکل آفرین هستند استخراج کرده در برگه ای نوشت و از دانش آموز بخواهیم بعنوان تکلیف خانه برای هر کلمه ،یک جمله از متن درس و یک جمله از ذهن خود بنویسد.

4-بعد از یک بار خواندن از روی درس ،دو تا از دانش آموزان پای تابلو می آیند و یکی چشم دیگری را با دست می گیرد و به او می گوییم می خواهیم ببینیم با چشم بسته تا چه اندازه می توانی کلمه هایی را که در درس آمده و از نظر خودت مهم هستند روی تخته بنویسی و به این ترتیب با شیوه ای بازی گونه درس را مرور و املای آن را پای تخته تمرین می کنند.

5- قبل از املا گرفتن از درس هایی که ارزش املایی دارند (مشکل هستند)اعضای همه ی گروه ها کنار هم قرار می گیرند و کلمه هایی را که در آن درس آمده و یادشان می آید می نویسند.هر گروه که کلمات بیشتری بنویسند دفترهای دیکته ی آن ها زودتر صحیح می شود.

6-روش املای گروهی: گروه کنار هم قرار می گیرند و هر کدام ار اعضای گروه چند خط از املا را می نویسد و نمره برای همه ی گروه محسوب می شود.

7-روش جایگزینی کلمات در جای خالی ،برای مثال: ((در جایی شنیده بودم که در اروپا .......... اختراع شده است))

8- املای پای تخته ای :مثال((کلمه ی منتظر را به صورت (ظ،ن،ت،م) روی تخته می نویسيم و بچه ها باید آن را تکمیل و ترکیب کنند.

9-جمله هایی را روی کارت هایی نوشته و بین گروه ها توزیع می نمایيم ،سپس کارت ها را جمع آوری کرده و از آن ها خواسته می شود که جمله هایی را که به یاد دارند بنویسند.هر گروه جمله ی بیشتری در حافظه ی خود نگه دارد و بنویسد،امتیاز بیشتری می گیرد.

10- برای تقویت حافظه شنیداری و دیداری آن ها نام یکی از درس ها را می نویسيم و سپس هر گروهی که بتواند تعداد کلمات بیشتری مربوط به آن درس  بگوید یا بنویسد امتياز مي گيرد.

 

 

[ یکشنبه بیست و یکم آذر 1389 ] [ 20:34 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

انواع تکليف شب

انواع تکليف شب

 

الف- 1) تکاليف تمريني : اين تکاليف مهارت ها و دانش هاي کسب شده را تقويت مي کند ، معمولاً به صورت کتبي ارائه مي گردد و براي تثبيت يادگيري و فعاليت هاي خواندن و کارهاي تمريني و انفرادي به کار گرفته مي شود . شايد اين نوع ، تکليف ، به قول دويل و بابر ، از قديمي ترين و با سابقه ترين انواع تکليف شب باشد . وجود اين ، از نظر تأثيرگذاري و سودمندي ، براي شاگردان سؤال برانگيز است .


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم آذر 1389 ] [ 19:44 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

فعاليت هاي بخوانيم

توضیحاتی در باره ی فعّا لیّت های بخوانیم

1-درک و دریافت

      فعّالیّت درک و دریافت معمولا اوّلین فعّالیّت کتاب بخوانیم پس از هر درس است که در پایه های چهارم و پنجم دبستان مورد توجه قرار می گیرد.و اهداف زیر را دنبال می نماید.

    -ایجاد تعامل میان معلّم و دانش آموز

   -ارزشیابی از میزان درک دانش آموز از مطالب درسی(محتوا و پیام درس)مطرح نماید.در صورت نیاز دانش آموزان

 -   دست یابی دانش آموز به خود ارزشیابی و جبران خلا اطّلاعات توسط همکلاسی ها یش .که بیان می کنند


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم آذر 1389 ] [ 19:42 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]

کودکان خجالتي

                            كودكان خجالتی و راهكارهایی برای خانواده

 

دنیای ژنتیك بسیار شگفت انگیز است،

 به دنبال ازدواج دو نفر، كودكی متولد می شود

 كه بسیار شبیه پدر، پدربزرگ یا یكی از

اقوامش بوده و یا شباهت زیادی به اطرافیانش

ندارد.هنگامی كه فرزند دوم متولد می شود نیز،

شاید شباهتی به فرزند اول نداشته باشد.

برای مثال، خانواده ای را در نظر بگیرید كه والدین

هر دو در زمان كودكی شان بسیار آرام، كم حرف

 و خجالتی بودند ولی دختر كوچكشان برعكس،

بسیار اجتماعی و خوش سر و زبان است.


ادامه مطلب
[ شنبه پانزدهم آبان 1389 ] [ 21:1 ] [ گروه آموزشی چهارم ]
[ ]